Chingu"s"

Thursday, 17 February 2011

Wanita dan Islam


Assalamualaikum...wawa nak sharing pasal wanita pasal perempuan..iye betol la tu..girl..woman..sama laa...dulu sebelum kedatangan Islam,taraf or kedudukan wanita ni sangatlah rendah..sobsob..tapi alhamdulillah apabila datang Nabi Muhammad saw membawa nur Islam..Islam telah mengangkat taraf hidup wanita di tempat yang sepatutnya..

Suatu ketika dahulu bayangkanlah,wanita ni macam barang yang boleh dijual beli di pasar.Xdapat warisi harta..rasa macam menyusahkan family sebab nanti nak kahwin kena sediakan mahar(mas kahwin),bapa pulak bermutlak tentukan anak P dia dengan sapa.pastu xde hak tebus talak.Ada tu lagi teruk sampai dijadikan alat memuaskan nafsu sehingga berlaku penzinaan.Sampai anak perempuan pun ditanam hidup2.sob sob sedihkan zaman dulu...huhuhu...

Bila Islam datang..alhamdulillah segalanya berubah..jangan dok gaduh lelaki dan perempuan sapa yang lagi hebat..tarafnya sama sahaja disisi Allah..Wanita ni sama sahaja seperti lelaki dalam kemanusian..Allah swt dah berfirman dalam surah an-Nisa ayat 1 yang mana wanita yakni Hawa juga diciptakan dari lelaki yakni Adam.

Selain tu wanita sama sahaja dalam hal beragama dan beribadat..maksudnya kalau buat baik dapat balasan syurga kalau buat mungkar(jahat) masuk neraka..Dalam surah al-Nahl ayat 97 pun dah dijelaskan..Lepas tu kedudukan wanita diangkat lagi diharamkan dibunuh anak-anak perempuan..alhamdulillah..kalo sekarang agaknya wawa xwujud kot..tapi sapa tahu??tu kan kerja Allah swt..DIA yang Maha Mengetahui..

Tuntutan menuntut ilmu pon diwajibkan ke atas setiap Muslim..so perempuan atau lelaki wajib dan sama berhak dalam hal pendidikan..Kedudukan ibu,anak perempuan dan isteri dimuliakan lagi..Sebabtu kalau mak kita panggil kena sahut..kalau x.berdosa tahu....camtu sekali...Dalam bab perwarisan pusaka pulak wanita dapat haknya..

Kemudian,Islam pun membataskan bilangan talak..yang boleh dirujuk 2 kali..kalo zaman dulu b4 Islam datang ikot lah nak cerai bpe bnyk talak...ish ishhhh...Pun gitu gak dalam hal poligami limit sampai 4 je..tapi untuk lelaki yang mampu...berlaku adil..adil tu meletak sesuatu ditempatnya..bukan sama rata ok!!contoh lah org kawin 2,isteri 1 anak 5 ,isteri kedua xde anak..xkan dua-dua isteri dpt nafkah rm500..ikotlah kena pada tempatnya itu dan adil dalam segala hal :)

See..macam mana kedudukan wanita disisi Islam..nasihat wawa buat diri wawa sendiri dan wanita2 lain di luar,bersamalah kita jaga maruah kita masing2..penat mak ayah besarkan kita,bagi didikan agama lepas tu senang2 pergi calarkan maruah..faham2 sendirilah..lain kuih lain acuannya..semoga kita mendapat tempat yang sebaiknya disisi Allah swt..amin..Ingatlah sebaik-baik hiasan adalah wanita solehah :) wassalam...

3 comments:

creamyfiodesi said...

lain kuih lain acuannya.
betul3!
ibu bapa amat brtnggungjawab dlm hal ni.
tp last2 diri sndri yg kna sndri maw igt.
xkan da besar, taw pk xreti nk beza mane baek/buruk.
imankan xdpt diwarisi. =)

wawa azam said...

cik creamyfiodesi: yeahhh...pokok pangkal diri sendiri juge :D

Nasuha Salleh said...

Alhamdulillah..
perkongsian yang menarik cik Wawa..
='D