Chingu"s"

Monday 15 November 2010

Apa itu Tuntutan Tribunal Pengguna??


Assalamualaikum..Salam sejahtera di hari Isnin yang mulia..huhu..
hurm..hari ni wawa nak share cerita yg betol2 terkena atas batang idung sendiri..
penah dengar Tribunal tuntutan pengguna??haa ni ceq nak habaq mai nih :)

Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia ni sebenarnya satu badan bebas yg ada di Malaysia..
Ia ditubuhkan termaktub di bawah Seksyen 85 Bahagian XII(12) Akta Perlindungan Pengguna 1999 di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan.Setiap negeri ada cawangan tribunal pengguna ni masing2..leh rujuk web site dgn search je tribunal tuntutan pengguna.

Tribunal pengguna sebagai satu tempat untuk kita sebagai pengguna nak mintak ganti rugi secara cepat.Yelah sekarang ni cuba tengok sana sini banyak sgt peniaga nak tipu pembeli..bukan semua okeyy..segelintir...huhu..mane bole..hak tetap hak...huhu..

Melalui tribunal pengguna nilah pengguna nak sue peniaga yg wat hal ni..Prosedurnyer cukup mudah..boleh pergi terus ke tribunal dan nanti dorang akn mintak kita isi borang2..kire tu adalah prosedur pemfailan pendengaran..bayar je RM5..mudah kan??nanti mereka akan bagi tarikh pendengaran..

Pihak yg memfailkan akan dipanggil penuntut dan lagi 1 penentang..Pendengaran tu dibuat di Mahkamah Tribunal Pengguna..huhu..masuk mahkamah ko...hehe..tapi jangan risau lah..mahkamah tribunal hanya boleh dihadiri oleh 2 pihak ni je..dan ia dihakimi oleh seorang yg kita panggil Presiden..bukan majistret or hakim..pendengaran kes TAK boleh diwakili peguam..

Sebelum masuk mahkamah kita kena serah satu borang yg kita isi mula2 masa pemfailan kat penentang..Caranya adlah by hand(pastu kena ada cop syarikat yg dh terima tu) atau hantar kat pejabat POS melalui pos DAFTAR berserta kad AR (akuan terima).Ini adalah untuk bukti yg pihak penentang dah terima kita punya pemfailan..

So nasihat saya disini,kalau ada masalajh terhadap barang-barang yg kita beli ke,perkhidmatan pembantu rumah melalui ejen ke,warranty xdipenuhi ke pergilah tuntut kat pengguna..tuntutlah walau serendah RM100..betul.tak tipu..ade yang tuntut serendah rm 70 lagi.tp kalo cam barang2 runcit tu gi wat aduan lah kat persatuan pengguna..

ok itu sahaja..ingat!!jadilah pengguna yang bijak..

p/s:sebenarnya wawa ada kes pasal tuntutan tribunal nih..nanti wawa share kat erntri lepas ni..rehat sat b4 continue yerr :)

3 comments:

creamyfiodesi said...

kalo aku de masalah kepanggunaan ni, aku report kt ko dulu la..
haha! ade gak backup sblm g jumpe tribunal tu..wahaha!

ieyza said...

dear...
akk pun ader masalah nie...akk rasa cam nak wat aduan jer...tapi nak call camner yek..ader no tepon pejabat nie tak??leh share dgn akk???macehhh

wawa azam said...

owner cafe: ehe...oo nak bekup yerrr..ekeke...xpe..yg penting hak pengguna ttp pengguna :)

kak ieyza:oo yeke..ni no tel tribunal tu..cwgn kl punya yer..03-40423058/4194/4881